Techniky a stratégie učenia sa

Učebné osnovy: Nemecký jazyk ako 1. cudzí jazyk pre vyučovanie v (3.) 5. až 9. ročníku ZŠ

Techniky učenia sa predstavujú  spôsob, ktorý uvedomele a plánovito používajú učiaci sa s cieľom pripraviť, riadiť a kontrolovať svoje učenie sa cudzieho jazyka. Dôležité je, aby učitelia ukázali učiacim sa spôsoby, ako majú sami prevziať iniciatívu za jednotlivé kroky učenia sa, to znamená aby mohli autonómne a samostatne plánovať, organizovať a uskutočňovať  procesy učenia sa. Motivácia k učeniu pritom vychádza zo životných a učebných záujmov učiacich sa. Techniky učenia sa musia byť podporované stratégiami učenia sa. Z toho dôvodu ide vlastne o sprostredkovanie stratégii učenia sa, teda sledu úkonov , pri ktorých spolupôsobia techniky učenia sa s cieľom podporovať učenie. Je teda nutné, sprostredkovať učiacim sa čo možno najviac rôznych techník učenia sa , aby z nich mohli rozvinúť úspešné stratégie učenia sa.

Je veľmi dôležité sprostredkovať techniky a stratégie učenia sa integrovane a kontinuálne spolu so systémom. Malo by sa začať s osvojovaním si tých stratégií a techník, ktoré sú relatívne ľahko zrozumiteľné a konkrétne a možno ich jednoduchým spôsobom použiť v praxi. Pokiaľ ide o zručnosti, odporúča sa  spojiť techniky čítania  s technikami práce so slovnou zásobou. To isté platí aj pre techniky  písania, ktoré by mali byť spojené so získavaním a pochopením jazykových foriem (gramatických štruktúr).

Čítanie

  • hľadať určité slová, ktoré uľahčia globálne a detailné porozumenie textu

  • vyznačiť kľúčové slová a kľúčové frázy, ktoré sú najdôležitejšie pre zhrnutie obsahu

  • na základe exemplárnych viet a textov vyhľadať funkciu jazykových foriem a vysvetliť ju vlastnými slovami

  • vyznačiť dôležité informácie v texte

  • všeobecný nácvik čítania aj v materinskom jazyku

Počúvanie

  • všímať si intonáciu, melódiu vety a neverbálne znaky

  • všímať si, označiť alebo spojiť s rôznymi gestami určité slová, gramatické formy a signály hovoriacich v kontexte

  • používať vizualizačné techniky

  • odvodzovať význam slov z kontextu

  • tvoriť a overovať hypotézy

  • nacvičovať techniky opakovania

  • nacvičovať techniky zmysluplného učenia sa naspamäť

  • robiť si poznámky

Písanie

  • používať slovníky

  • robiť si poznámky

  • písať zhrnutie

  • odpisovať

  • prepracovať text ( transferovať text z jedného žánru do druhého)

  • opísať, vyjadriť , vysvetliť inými slovami pojem  alebo výpoveď

  • používať kartotéku slovnej zásoby

  • plánovať členenie textu

  • písať podľa stručných hesiel

Hovorenie

  • (doslovné) opakovanie po niekom ( slov, textu, ktorý učiaci sa počul)

  • hovorenie zároveň s niekým

  • tichý monológ

  • hovorenie naspamäť orientované na myslenie, pochopenie

  • používať   kompenzačnú techniku opisu výrazu, na ktorý si učiaci sa práve nemôže spomenúť alebo ho ešte nepozná

  • štrukturovať myšlienky

  • nácvik ústnej reakcie

  • hlasné čítanie orientované na myslenie, pochopenie

  • experimentovanie s hlasom (hlasno – potichu, rýchlo, pomaly atď.) pri čítaní krátkych (napr. lyrických) textov

Slovná zásoba

  • viesť si zošit na slovnú zásobu

  • odvodzovať význam slov

  • systematizovať a štrukturovať slovnú zásobu

  • rozumieť slovníkom

  • vyhľadať si informácie v slovníkoch

  • značiť si nové slovíčka

  • cvičenia so slovíčkami

  • opakovať

  • hľadať analógie (s materinským jazykom, prvým cudzím jazykom, internacionalizmami)

  • používať vizualizačné techniky

  • trénovať pamäť

Gramatika

  • viesť si gramatický zošiť pod vedením učiteľa

  • spájať nové s už známym, používať známe princípy tvorenia slov na tvorenie nových foriem

  • odvodiť gramatické pravidlá z exemplárnych viet, príp. textov

  • používať mnemotechnické pomôcky

  • porovnávať jazyky vzájomne medzi sebou

  • prenášať znalosti z materinského jazyka

  • samostatne nachádzať, formulovať a potom používať  pravidlá

  • používať učebné pomôcky

  • odhadnúť význam slov na základe pravidiel jazyka

OBSAH:

Pre sťahovanie a tlač sú nasledovné dokumenty  k dispozícii vo formáte PDF. Pokiaľ nemáte na svojom počítači nainštalovaný prehliadač PDF, napríklad Adobe Reader, môžete si ho zadarmo stiahnuť zo stránok spoločnosti Adobe.

Dokumenty sú postupne dopĺňané.

Pre žiakov:
  Čítanie v cudzej reči  >>>

Pre učiteľov:
Mind - Maps im DaF >>>
Lernstrategien >>>
Lernen ist lernbar >>>
Lerntechniken >>>
Hörverständnisübungen >>>
Fehlerkorrektur >>>
Gruppen bilden >>>
Methoden des DaF- Unterrichts >>>

Das Lernen lernen >>>
Wie man Fremdsprachen lernt >>>


Linky DaF: