Techniky a stratégie
učenia sa
Učebné osnovy: Nemecký jazyk ako 1.
cudzí jazyk pre vyučovanie v (3.) 5. až 9. ročníku ZŠ
Techniky učenia sa
predstavujú spôsob, ktorý uvedomele a plánovito používajú učiaci sa
s cieľom pripraviť, riadiť a kontrolovať svoje učenie sa cudzieho
jazyka. Dôležité je, aby učitelia ukázali učiacim sa spôsoby, ako majú
sami prevziať iniciatívu za jednotlivé kroky učenia sa, to znamená aby
mohli autonómne a samostatne plánovať, organizovať a uskutočňovať
procesy učenia sa. Motivácia k učeniu pritom vychádza zo životných
a učebných záujmov učiacich sa. Techniky učenia sa musia byť podporované
stratégiami učenia sa. Z toho dôvodu ide vlastne o sprostredkovanie
stratégii učenia sa, teda sledu úkonov , pri ktorých spolupôsobia
techniky učenia sa s cieľom podporovať učenie. Je teda nutné,
sprostredkovať učiacim sa čo možno najviac rôznych techník učenia sa ,
aby z nich mohli rozvinúť úspešné stratégie učenia sa.
Je veľmi dôležité
sprostredkovať techniky a stratégie učenia sa integrovane a kontinuálne
spolu so systémom. Malo by sa začať s osvojovaním si tých stratégií
a techník, ktoré sú relatívne ľahko zrozumiteľné a konkrétne a možno ich
jednoduchým spôsobom použiť v praxi. Pokiaľ ide o zručnosti, odporúča
sa spojiť techniky čítania s technikami práce so slovnou zásobou. To
isté platí aj pre techniky písania, ktoré by mali byť spojené so
získavaním a pochopením jazykových foriem (gramatických štruktúr).
Čítanie
-
hľadať určité slová, ktoré
uľahčia globálne a detailné porozumenie textu
-
vyznačiť kľúčové slová
a kľúčové frázy, ktoré sú najdôležitejšie pre zhrnutie obsahu
-
na základe exemplárnych
viet a textov vyhľadať funkciu jazykových foriem a vysvetliť ju
vlastnými slovami
-
vyznačiť dôležité
informácie v texte
-
všeobecný nácvik čítania
aj v materinskom jazyku
Počúvanie
-
všímať si intonáciu,
melódiu vety a neverbálne znaky
-
všímať si, označiť alebo
spojiť s rôznymi gestami určité slová, gramatické formy a signály
hovoriacich v kontexte
-
používať vizualizačné
techniky
-
odvodzovať význam slov
z kontextu
-
tvoriť a overovať hypotézy
-
nacvičovať techniky
opakovania
-
nacvičovať techniky
zmysluplného učenia sa naspamäť
-
robiť si poznámky
Písanie
-
používať slovníky
-
robiť si poznámky
-
písať zhrnutie
-
odpisovať
-
prepracovať text (
transferovať text z jedného žánru do druhého)
-
opísať, vyjadriť ,
vysvetliť inými slovami pojem alebo výpoveď
-
používať
kartotéku slovnej zásoby
-
plánovať členenie textu
-
písať podľa stručných
hesiel
Hovorenie
-
(doslovné) opakovanie po
niekom ( slov, textu, ktorý učiaci sa počul)
-
hovorenie zároveň s niekým
-
tichý monológ
-
hovorenie naspamäť
orientované na myslenie, pochopenie
-
používať kompenzačnú
techniku opisu výrazu, na ktorý si učiaci sa práve nemôže spomenúť
alebo ho ešte nepozná
-
štrukturovať myšlienky
-
nácvik ústnej reakcie
-
hlasné čítanie orientované
na myslenie, pochopenie
-
experimentovanie s hlasom
(hlasno – potichu, rýchlo, pomaly atď.) pri čítaní krátkych (napr.
lyrických) textov
Slovná
zásoba
-
viesť si zošit na slovnú
zásobu
-
odvodzovať význam slov
-
systematizovať a štrukturovať
slovnú zásobu
-
rozumieť slovníkom
-
vyhľadať si informácie
v slovníkoch
-
značiť si nové slovíčka
-
cvičenia so slovíčkami
-
opakovať
-
hľadať analógie
(s materinským jazykom, prvým cudzím jazykom, internacionalizmami)
-
používať vizualizačné
techniky
-
trénovať pamäť
Gramatika
-
viesť si gramatický zošiť
pod vedením učiteľa
-
spájať nové s už známym,
používať známe princípy tvorenia slov na tvorenie nových foriem
-
odvodiť gramatické
pravidlá z exemplárnych viet, príp. textov
-
používať mnemotechnické
pomôcky
-
porovnávať jazyky vzájomne
medzi sebou
-
prenášať znalosti
z materinského jazyka
-
samostatne nachádzať,
formulovať a potom používať pravidlá
-
používať učebné pomôcky
-
odhadnúť význam slov na
základe pravidiel jazyka
 |