Učebné osnovy: Nemecký jazyk ako 1.
cudzí jazyk pre vyučovanie v (3.) 5. až 9. ročníku ZŠ
Rozlišujeme produktívnu
a receptívnu slovnú zásobu.
a) produktívna
slovná zásoba: slová a zvraty, ktoré by mal žiak aktívne
používať v písomnom i ústnom prejave
b) receptívna
slovná zásoba: slová a zvraty, ktorým by mal žiak pri
počúvaní a čítaní rozumieť, ale nemusí ich aktívne používať
So slovnou zásobou treba
pracovať z troch rôznych perspektív:
-
Obsahovo-semantická perspektíva je najdôležitejšia:
vzťahuje sa predovšetkým na slovné druhy, ktoré sprostredkúvajú
konkrétny význam: sloveso, podstatné meno, prídavné meno (+
číslovka), príslovka (+ číslovka). Slová týchto slovných druhov a
z nich vytvorené slovné zvraty, ktoré tvoria produktívnu slovnú
zásobu, vyplývajú z tém uvedených v kapitole Témy a situácie
a ich spracovania.
-
Perspektíva
komunikačného zámeru sa vzťahuje v prvom rade na jazykové
prostriedky, ktoré vyjadrujú komunikačné zámery, alebo slúžia k
diferencovaniu alebo odstupňovaniu výpovedí. Preto sa nemajú učiť
primárne ako gramatika, ale v celkovej súvislosti s výrazmi v
konkrétnych situáciách, aby bola evidentná ich emocionálna
kvalita. Týka sa to najmä spôsobových slovies, častíc a ich
vetných ekvivalentov.
-
Gramaticky-formálna perspektíva sa vzťahuje prevažne na tie
slovné druhy, ktoré vyjadrujú najvšeobecnejšie významy, súvislosti
a pomery: členy, zámená, predložky, spojky. Sprostredkúvajú sa v
úzkom spojení s gramatickými formálnymi štruktúrami a tvoria preto
tiež podstatnú časť kapitoly Jazykové štruktúry - gramatika.
Produktívna slovná zásoba by mala na
konci posledného ročníka obsahovať asi 2000 slov - analogicky k
jazykových vedomostiam na úrovni B1 (Threshold level).
Výber slov a slovných zvratov, z ktorých sa skladá slovná zásoba,
vyplýva predovšetkým z obsahovo-semantickej perspektívy. Preto sa
neuvádza záväzný zoznam slov. Medzinárodne používané zoznamy slovnej
zásoby na úrovni Threshold (predovšetkým Profile Deutsch, ale aj
Zertifikat Deutsch, Österreichisches Sprachdiplom) môžu pomôcť
učiteľovi orientovať sa, ale je potrebné prispôsobiť ich
predpokladom špecifickým pre cieľovú skupinu a záujmom žiakov.
Veľmi dôležitá
receptívna oblasť je tvorenie slov - receptívna preto, že žiak
nemusí samostatne tvoriť nové slová v nemeckom jazyku. Znalosti
pravidiel tvorenia slov by mu mali uľahčiť odvodiť z kontextu
význam neznámych zložených a odvodených slov. Je to o to
dôležitejšie, že niektoré zložené slová, medzi nimi aj slová
utvorené ad-hoc, nemožno nájsť v slovníku. Pravidlá tvorenia slov si
treba správne osvojiť v súvislosti so sémantickým a gramatickým
obsahom na tých miestach, kde sa v texte vyskytujú.
Je potrebné rozlišovať
pôvodné prostriedky tvorenia slov, pri ktorých si uvedomujeme spôsob
vytvorenia slova a s ním spojený význam slova (napr. Etwas ist
mach-bar), a lexikalizovanú formu, pri ktorej si už tvorbu
slova neuvedomujeme, ani ju aktuálne nevnímame, pretože sa stala už
pevnou významovou jednotkou resp. slovom možno ju nájsť i v slovníku
(napr. Es ist wunderbar.).
Zložené slová /
Kompozitá:
Významové súvislosti:
Reise-/bus/büro/lust/koffer
Odvodené slová:
Predpony:
un-glücklich
Prípony: Schön/heit, Sitz/ung
Spodstatnenie: das Schreiben
Skrátené slová: Uni (Universität)
Skratky: UNO (United Nations Organisation)
1. Odvodené slová
1.1. sloveso
·
tvorenie
pomocou predpony: besprechen, zerreißen
·
tvorenie
pomocou prípony : lächeln, telefonieren
1.2. podstatné meno
·
tvorenie
pomocou predpony: Unglück, Misstrauen
·
tvorenie
pomocou iných slovných druhov vo funkcii predpony: Vormittag,
Ausland
·
tvorenie
pomocou prípony: Ordnung, Schüler, Krankheit
·
konverzia:
das Lesen, das Grün
1.3. prídavné meno
· tvorenie
pomocou predpony: unglücklich, misstrauisch
· tvorenie
pomocou iných slovných druhov vo funkcii predpony: riesengroß,
todmüde, kerngesund
·
tvorenie
pomocou prípony: sonnig, fröhlich
·
tvorenie
pomocou iných slovných druhov vo funkcii prípony: liebevoll,
kreisförmig
1.4. príslovka
·
tvorenie
pomocou prípony: vorwärts, glücklicherweise
2. Zložené slová
2.1 slovesá
·
odlučiteľné slovesá : aufstehen, hineingehen
·
neodlučiteľné slovesá (zložené slová s neodlučiteľnou predponou):
wiederholen, unterscheiden
2.2. podstatné mená
·
určujúce
slovo - základné slovo: Haus-mauer, Schlaf -zimmer
·
zložené
slová so spájacou morfémou: Kind-er-buch, Bund-es-bahn,
Frau-en- kleidung
3. Krátenie slov
3.1. skratky
·
PKW (Personenkraftwagen),
UNO, EU
3.2. skrátené slová
·
Krimi(nalroman/film),Disco(thek)
|