VÝSLOVNOSŤ A INTONÁCIA
Učebné osnovy: Nemecký jazyk ako 1.
cudzí jazyk pre vyučovanie v (3.) 5. až 9. ročníku ZŠ
Výslovnosť sa má sprostredkovať od začiatku krok za
krokom v spojitosti s interaktívnymi formami (krátke dialógy,
dialógy, hry s rozdelenými úlohami). Je potrebné pracovať
v niekoľkých rovinách.:
a) V prvom
rade ide o štruktúru melódie reči a intonácie
primeranej komunikačným zámerom a situáciám. Precvičujú sa
interaktívnymi formami v jednotlivých výpovediach a rozhovoroch.
b) Zároveň
s tým je potrebné precvičovať aj artikuláciu
a zreteľnú výslovnosť hlások
a kombinácií hlások s ťažiskom na špeciálnych kontrastívnych
príkladoch (napr. e-ö, i-ü).
c) V súvislosti
s písomnými aktivitami je potrebné, aby si žiaci uvedomili vzťahy
medzi hláskami, príp. kombináciami
hlások a písmenami, príp. kombináciami písmen.
Cvičenia na precvičovanie výslovnosti by mali byť
uskutočňované podľa možností hravou formou s použitím vhodných
textov (jazykolamy, krátke dialógy, rytmicky štylizované a rýmované
texty, kombinácia s hudobnými prvkami).
Nemeckým hláskam, ktoré sa v slovenčine nevyskytujú
(prehlásky ö, ü) alebo sa inak píšu (v, ß, ch, sch, tsch),
má byť venovaná zvláštna pozornosť.
|