
Info:
V aktuálnom
zadaní si prečítaj inštrukcie. Vypracovanú úlohu zašli emailom (môže
byť ako príloha emailu, vypracovaná napr. vo Worde) a nezabudni
uviesť meno a triedu. Ak nemáš prístup na Internet,
navštív školský počítačový klub alebo prines riešenie osobne:
-
Ako
prekonať prekážky. >>>
-
Súťaž
>>>
-
Cieľ >>>
-
Niečo o čítaní >>>
Aktuálne zadanie
>>>
Sem zaslať riešenie
>>>
|
 |
CIEĽ:
-
Podstatou
čítania je vizuálne vnímanie grafického (písomného, či
tlačového) obrazu jazykového prejavu, ďalej identifikácia grafém
(písmen), hláskových spojení (slov), slovných spojení (viet),
semantizácia (pochopenie významu) jednotlivých častíc a globálne
porozumenie textu.
-
Úlohou
učiteľa cudzieho jazyka je, aby si
žiaci osvojili technickú i obsahovú stránku
čítania.
-
V škole si žiak
osvojuje najmä technickú stránku
čítania (fonematický a grafický pochopiť text a tento
artikulačne a zvukovo správne vysloviť, čiže ústnym prejavom
reprodukovať grafický obraz slov a slovných spojení, totiž text).
-
Tu sa chceme
venovať najmä nácviku obsahovej stránky čítania (vcítenie
sa do kontextu, pochopiť význam slova a textu),
tichému čítaniu. Závisí to
od rozsahu znalostí lexikálnych jednotiek, gramatických
konštrukcií a štylistických osobitostí. Už podľa známych
jazykových prostriedkov sa má žiak naučiť intuíciou alebo
logickým myslením z kontextu pochopiť a vystihnúť význam
neznámeho slova a ozrejmiť si zmysel textu.
-
Chceme sa zoznámiť
s literatúrou a kultúrou nemecky hovoriacich krajín (literárna,
novinárska, časopisecká produkcia) a nemčinou objavovať i celý
svet.
-
Osvojíme si jednotlivé formy tichého čítania.
-
Učebné osnovy: čítanie
s porozumením 5. - 6. ročník
>>>
Učebné osnovy: čítanie
s porozumením 7. - 9. ročník
>>>
Texty
>>>
Pre sťahovanie a tlač je dokument k dispozícii vo formáte PDF. Pokiaľ nemáte na svojom
počítači
nainštalovaný prehliadač PDF, napríklad
Adobe Reader, môžete si ho zadarmo stiahnuť zo stránok
spoločnosti Adobe.

|
Niečo o čítaní:
-
Prečo čítanie ?
>>>
-
Hlasné a tiché čítanie.
>>>
-
Formy tichého čítania.
>>>
-
Archív
>>>
-
Literatúra
>>>

|

|
Prečo
čítanie ?
-
Čítanie ako také je
jednou zo základných rečových činností, je dôležitým
cieľom a prostriedkom cudzojazyčného vyučovania. Prispieva k
rozvíjaniu hovorovej spôsobilosti, k upevneniu jazykových
prostriedkov a písania. Má osobitý význam pre výcvik posluchu a
výslovnosti.
-
O dôležitosti
čítania hovorí skutočnosť, ktorú nemožno nebrať do úvahy, že
totiž väčšina ľudí používa cudzí jazyk prevažne ako
prostriedok pre získanie informácií z tlačeného slova -
čítaním.
-
Čítanie je kľúčom k prameňom vedomostí, získaniu
informácií, k literárnym plodom a kultúrnym
hodnotám, vytvoreným národom, ktorého jazyk sa učíme.
-
Čítanie prispieva k vybudovaniu
osobnej a
kultúrnej identity, posilňuje sebavedomie a
vývin osobnosti.
-
Čítanie školí schopnosť myslenia, vyjadrovania,
komunikácie a jednania a podporuje sieťové
myslenie.
-
Čítaním si žiaci školia svoju kreativitu,
predstavivosť a fantáziu, keďže sa stotožňujú s
osobami a dejom textu a formujú si vlastný pohľad na svet.

|
Hlasné a tiché čítanie:
-
Hlasné čítanie: ide o zvukovú
realizáciu grafickej podoby jazyka (pochopenie -
dekódovanie - správny prednes). Rozvíja cieľovú zručnosť
ústneho prejavu (pauzy medzi slovami, prízvuk, tempo,
intonácia, rytmus a hlasová modulácia. Hlasové čítanie však
nie je didaktickým cieľom, ale len dôležitým didaktickým
prostriedkom.
-
Tiché čítanie: ide o príjem a spracovanie
informácií (obsahové porozumenie). Hoci čítajúci z
technickej stránky dobre
zvládne text, nechápe ho ešte obsahove, preto sa v duchu
uchyľuje k prekladu (tzv. tichému prekladu). Kým si neosvojíme
jazyk do takej miery, že čítame text tichým čítaním s
porozumením, teda bez prekladania, nemôžeme hovoriť o splnení
cieľa tichého čítania. Každý literárny druh má svoj osobitý
štýl so špecifickými znakmi i slovným fondom. Didaktickým
cieľom (cieľovou zručnosťou) čítania vo vyučovaní cudzích
jazykov je tiché čítanie (samostatné čítanie, bezprostredné
čítanie s porozumením).

|
Formy tichého čítania:
-
Analytické čítanie: dôraz sa kladie na objasnenie
gramatickej, lexikálnej, fonematickej, ako aj obsahovej zložky
textu. Analýzou textu sa prehlbujú a rozširujú jazykové a
pravopisné vedomosti žiakov. Dôležitým faktorom je
prekladanie, no nie je cieľom analytického čítania, ale len
prostriedkom pre objasnenie textu. Cieľovou činnosťou je
porozumenie textu na základe jazykovej analýzy a bez
prekladania. Istým spôsobom je prípravou pre syntetické
čítanie.
-
Syntetické čítanie: ide o čítanie, pri ktorom
čítajúci bezprostredne pochopí, bez analýzy a bez prekladu
pochopí text. Toto čítanie predpokladá určité znalosti:
ovládanie potrebného slovného materiálu a gramatiky, ako i
istú jazykovú spôsobilosť.
-
Nasledujúce formy čítania sa chápu ako formy realizácie
syntetického čítania:
- orientačné (globálne) čítanie: ide o získanie
prehľadu o texte, t.j. o zbežné informácie. Čitateľ má si
všímať isté kľúčové a dejové čiastky, graficky zvýraznené
state a snažiť sa komplexne pochopiť podstatné celky (preletím
text a keď ma text zaujme, vyberiem si jeden z nasledovných
štýlov).
- kurzorické čítanie: je bežné čítanie textu bez
presnejšieho objasňovania. Čitateľ sa snaží podchytiť
podstatné zložky obsahu a nepodstatné, vedľajšie veci necháva
stranou.
- selektívne čítanie: čitateľ si z textu vyberie cieľne
len tie informácie, ktoré ho zaujímajú za určitým účelom.
- statarické čítanie: je opakom kurzorického čítania.
Text sa číta po častiach a prečítané state sa podrobne
vysvetľujú.
- totálne (detailné) čítanie: čitateľ porozumie presne
a úplne obsah textu. Zvyčajne nastupuje po kurzorickom aj
selektívnom čítaní.
|
Cieľ čítania |
Forma čítania |
Príklad |
presne vedieť |
totálne čítanie |
- zmluva, predtým než ju podpíšem
- zadanie úloh
- návod na použitie atď. |
nadobudnúť nejaký dojem |
globálne, kurzorické čítanie |
-
prelet článkom v časopise o
piercingu, chcem zistiť, či autor piercing odporúča alebo
odmieta, čo je jeho hlavný argument |
nájsť určitú informáciu |
selektívne čítanie |
- rýchlo prečítať životopis
prezidenta a zistiť, od kedy do kedy bol predsedom
parlamentu
-
na divadelnom plagáte napr. čas a miesto konania
predstavenia |
zistiť čo sú podstatné a nepodstatné veci v nejakom texte |
orientačné čítanie |
- prečítať text
za účelom jeho zhrnutia
- rozhodnúť sa, ktoré časti majú byť prečítané presnejšie,
detailnejšie, a ktoré možno prehliadnuť |
|
 |
Ako prekonať prekážky:
Čítanie v cudzej reči.
>>>
Pre sťahovanie a tlač je dokument k dispozícii vo formáte PDF. Pokiaľ nemáte na svojom
počítači
nainštalovaný prehliadač PDF, napríklad
Adobe Reader, môžete si ho zadarmo stiahnuť zo stránok
spoločnosti Adobe.

|
Súťaž:
- Zúčastniť sa
tejto súťaže nie je povinnosťou. Ak však máš chuť si
zasúťažiť, stačí sa len viac snažiť. Vždy prví traja,
ktorí vyriešia aktuálne zadanie správne do uvedeného termínu
dostanú
1.
Ďalší 5 v poradí, ktorí správne vyriešia zadanie budú
zaradení do záverečného zlosovania o vecné ceny. Zlosovanie sa
koná na konci každého polroku (február, jún).

|
Archív:
- Tu nájdeš
zadania úloh, ktoré sa riešili aj so správnymi odpoveďami.
Môžeš sa tak, ku ktorémukoľvek textu vrátiť a zistiť, kde si
urobil chybu. Nie nadarmo sa hovorí: "Na chybách sa človek
učí".

|
Literatúra:
|
|
|