Leseverstehen

Info:
V aktuálnom zadaní si prečítaj inštrukcie. Vypracovanú úlohu zašli emailom (môže byť ako príloha emailu, vypracovaná napr. vo Worde) a nezabudni uviesť meno a triedu. Ak nemáš prístup na Internet, navštív školský počítačový klub alebo prines riešenie osobne:

  1. Ako prekonať prekážky. >>>
  2. Súťaž >>>
  3. Cieľ >>>
  4. Niečo o čítaní >>>

Aktuálne zadanie  >>>

      Sem zaslať riešenie  >>>
 

CIEĽ:
  • Podstatou čítania je vizuálne vnímanie grafického (písomného, či tlačového) obrazu jazykového prejavu, ďalej identifikácia grafém (písmen), hláskových spojení (slov), slovných spojení (viet), semantizácia (pochopenie významu) jednotlivých častíc a globálne porozumenie textu.

  • Úlohou učiteľa cudzieho jazyka je, aby si žiaci osvojili technickú i obsahovú stránku čítania.

  • V škole si žiak osvojuje najmä technickú stránku čítania (fonematický a grafický pochopiť text a tento artikulačne a zvukovo správne vysloviť, čiže ústnym prejavom reprodukovať grafický obraz slov a slovných spojení, totiž text).

  • Tu sa chceme venovať najmä nácviku obsahovej stránky čítania (vcítenie sa do kontextu, pochopiť význam slova a textu), tichému čítaniu. Závisí to od rozsahu znalostí lexikálnych jednotiek, gramatických konštrukcií a štylistických osobitostí. Už podľa známych jazykových prostriedkov sa má žiak naučiť intuíciou alebo logickým myslením z kontextu pochopiť a vystihnúť význam neznámeho slova a ozrejmiť si zmysel textu.

  • Chceme sa zoznámiť s literatúrou a kultúrou nemecky hovoriacich krajín (literárna, novinárska, časopisecká produkcia) a nemčinou objavovať i celý svet.

  • Osvojíme si jednotlivé formy tichého čítania.

  • Učebné osnovy: čítanie s porozumením 5. - 6. ročník >>>
    Učebné osnovy: čítanie s porozumením 7. - 9. ročník >>>
    Texty >>>
    Pre sťahovanie a tlač je dokument k dispozícii vo formáte PDF. Pokiaľ nemáte na svojom počítači nainštalovaný prehliadač PDF, napríklad Adobe Reader, môžete si ho zadarmo stiahnuť zo stránok spoločnosti Adobe.

Niečo o čítaní:
  1. Prečo čítanie ? >>>
  2. Hlasné a tiché čítanie. >>>
  3. Formy tichého čítania. >>>
  4. Archív >>>
  5. Literatúra >>>

Prečo čítanie ?
  • Čítanie ako také je jednou zo základných rečových činností, je dôležitým cieľom a prostriedkom cudzojazyčného vyučovania. Prispieva k rozvíjaniu hovorovej spôsobilosti, k upevneniu jazykových prostriedkov a písania. Má osobitý význam pre výcvik posluchu a výslovnosti.

  • O dôležitosti čítania hovorí skutočnosť, ktorú nemožno nebrať do úvahy, že totiž väčšina ľudí používa cudzí jazyk prevažne ako prostriedok pre získanie informácií z tlačeného slova - čítaním.

  • Čítanie je kľúčom k prameňom vedomostí, získaniu informácií, k literárnym plodom a kultúrnym hodnotám, vytvoreným národom, ktorého jazyk sa učíme.

  • Čítanie prispieva k vybudovaniu osobnej a kultúrnej identity, posilňuje  sebavedomie a vývin osobnosti.

  • Čítanie školí schopnosť myslenia, vyjadrovania, komunikácie a jednania a podporuje sieťové myslenie.

  • Čítaním si žiaci školia svoju kreativitu, predstavivosť a fantáziu, keďže sa stotožňujú s osobami a dejom textu a formujú si vlastný pohľad na svet.

Hlasné a tiché čítanie:
  • Hlasné čítanie: ide o zvukovú realizáciu grafickej podoby jazyka (pochopenie - dekódovanie - správny prednes). Rozvíja cieľovú zručnosť ústneho prejavu (pauzy medzi slovami, prízvuk, tempo, intonácia, rytmus a hlasová modulácia. Hlasové čítanie však nie je didaktickým cieľom, ale len dôležitým didaktickým prostriedkom.

  • Tiché čítanie: ide o príjem a spracovanie informácií (obsahové porozumenie). Hoci čítajúci z technickej stránky dobre zvládne text, nechápe ho ešte obsahove, preto sa v duchu uchyľuje k prekladu (tzv. tichému prekladu). Kým si neosvojíme jazyk do takej miery, že čítame text tichým čítaním s porozumením, teda bez prekladania, nemôžeme hovoriť o splnení cieľa tichého čítania. Každý literárny druh má svoj osobitý štýl so špecifickými znakmi i slovným fondom. Didaktickým cieľom (cieľovou zručnosťou) čítania vo vyučovaní cudzích jazykov je tiché čítanie (samostatné čítanie, bezprostredné čítanie s porozumením).

Formy tichého čítania:
  • Analytické čítanie: dôraz sa kladie na objasnenie gramatickej, lexikálnej, fonematickej, ako aj obsahovej zložky textu. Analýzou textu sa prehlbujú a rozširujú jazykové a pravopisné vedomosti žiakov. Dôležitým faktorom je prekladanie, no nie je cieľom analytického čítania, ale len prostriedkom pre objasnenie textu. Cieľovou činnosťou je porozumenie textu na základe jazykovej analýzy a bez prekladania. Istým spôsobom je prípravou pre syntetické čítanie.

  • Syntetické čítanie: ide o čítanie, pri ktorom čítajúci bezprostredne pochopí, bez analýzy a bez prekladu pochopí text. Toto čítanie predpokladá určité znalosti: ovládanie potrebného slovného materiálu a gramatiky, ako i istú jazykovú spôsobilosť.

  • Nasledujúce formy čítania sa chápu ako formy realizácie syntetického čítania:
    - orientačné (globálne) čítanie: ide o získanie prehľadu o texte, t.j. o zbežné informácie. Čitateľ má si všímať isté kľúčové a dejové čiastky, graficky zvýraznené state a snažiť sa komplexne pochopiť podstatné celky (preletím text a keď ma text zaujme, vyberiem si jeden z nasledovných štýlov).
    - kurzorické čítanie: je bežné čítanie textu bez presnejšieho objasňovania. Čitateľ sa snaží podchytiť podstatné zložky obsahu a nepodstatné, vedľajšie veci necháva stranou.
    - selektívne čítanie: čitateľ si z textu vyberie cieľne len tie informácie, ktoré ho zaujímajú za určitým účelom.
    - statarické čítanie: je opakom kurzorického čítania. Text sa číta po častiach a prečítané state sa podrobne vysvetľujú.
    - totálne (detailné) čítanie: čitateľ porozumie presne a úplne obsah textu. Zvyčajne nastupuje po kurzorickom aj selektívnom čítaní.

Cieľ čítania Forma čítania Príklad
presne vedieť totálne čítanie - zmluva, predtým než ju podpíšem
- zadanie úloh
- návod na použitie atď.
nadobudnúť nejaký dojem globálne, kurzorické čítanie - prelet článkom v časopise o piercingu, chcem zistiť, či autor piercing odporúča alebo odmieta, čo je jeho hlavný argument
nájsť určitú informáciu selektívne čítanie - rýchlo prečítať životopis prezidenta a zistiť, od kedy do kedy bol predsedom parlamentu
-
na divadelnom plagáte napr. čas a miesto konania predstavenia
zistiť čo sú podstatné a nepodstatné veci v nejakom texte orientačné čítanie - prečítať text za účelom jeho zhrnutia
- rozhodnúť sa, ktoré časti majú byť prečítané presnejšie, detailnejšie, a ktoré možno prehliadnuť

Ako prekonať prekážky:
  •   Čítanie v cudzej reči.  >>>
    Pre sťahovanie a tlač je dokument k dispozícii vo formáte PDF. Pokiaľ nemáte na svojom počítači nainštalovaný prehliadač PDF, napríklad Adobe Reader, môžete si ho zadarmo stiahnuť zo stránok spoločnosti Adobe.
Súťaž:
  • Zúčastniť sa tejto súťaže nie je povinnosťou. Ak však máš chuť si zasúťažiť, stačí sa len viac snažiť. Vždy prví traja, ktorí vyriešia aktuálne zadanie správne do uvedeného termínu dostanú 1. Ďalší 5 v poradí, ktorí správne vyriešia zadanie budú zaradení do záverečného zlosovania o vecné ceny. Zlosovanie sa koná na konci každého polroku (február, jún).
Archív:
  • Tu nájdeš zadania úloh, ktoré sa riešili aj so správnymi odpoveďami. Môžeš sa tak, ku ktorémukoľvek textu vrátiť a zistiť, kde si urobil chybu. Nie nadarmo sa hovorí: "Na chybách sa človek učí".

 

Literatúra: